تحلیل تکنیکال در واقع مطالعه داده های بازار در گذشته برای پیش بینی حرکت های آینده قیمتی می باشد و به ما کمک می کند تا حدس بزنیم که احتمال افزایش یا کاهش ارزش ارز دیجیتال مورد بررسی چه میزان است.

نمودارهای شمعی

گرچه نمودارهای مختلفی وجود دارد مانند نمودارهای خطی و نمودارهای میله ای، اما نمودارهای شمعی یکی از موثرترین و رایج ترین نمودارها است.

نمودارهای شمعی که از بیش از یک قرن پیش در ژاپن سرچشمه می گیرند ، حرکت قیمتی را در رنگ های مختلف بصورت تصویری نشان می دهند که اغلب برای شمع مثبت (افزایشی) رنگ سبز و برای شمع منفی (کاهشی) رنگ قرمز است.

هر نمودار شمعی چهار رکن اساسی را برای بازه زمانی مورد نظر نشان می دهد:

  • قیمت باز شدن (open)
  • بالاترین قیمت (high)
  • پایینترین قیمت (low)
  • قیمت بسته شدن (close)
کندل افزایشی و کاهشی

۱-الگوی فرفره Spinning tops

الگوی فرفره وقتی شکل می گیرد که کندل دارای یک سایه بلند هم در بالا و هم در زیر آن و شامل یک بادی کوچک باشد. بنابراین بازار نوسان زیادی داشته ، اما تفاوت کمی بین قیمت باز شدن و بسته شدن آن است.

کندل فرفره spinning tops

برخلاف بیشتر الگوهای شمع ، مهم نیست که کندل فرفره روی یک کندل قرمز یا سبز تشکیل شود. فقط باید یک بادی کوچک و یک سایه بلند وجود داشته باشد.

در بالای صفحه ، جنگ بین خریداران و فروشندگان وجود دارد. اما خریداران ها و فروشنده ها یکدیگر را خنثی می کنند ، بنابراین حرکت واقعی قیمت، خیلی ناچیز است.

معامله گران تکنیکال، الگوی فرفره را به عنوان ضعف در یک روند مداوم در نظر می گیرند. اگر پس از مدت طولانی روند صعودی بازار اگر الگوی فرفره تشکیل شود احتمال دارد نشان دهنده برگشت بازار باشد و بلعکس ، پس از روند نزولی ، ممکن است احتمال روند صعودی در حال افزایش باشد.

۲- کندل Marubozu

ماروبوزو از کلمه ژاپنی “طاس” گرفته شده است. بدین معنی که کندل شمعی هیچ سایه ای ندارد.

  • کندل ماروبوزوی سبز در پایین ترین سطح باز و در بالاترین سطح خود بسته می شود.
  • کندل ماروبوزوی قرمز در بالاترین سطح باز و در پایین ترین سطح خود بسته می شود.
  • اگر حرکت در یک ماروبزو سبز را تجسم کنیم ، هیچ اقدامی در مورد قیمت های بالاتر یا زیر قیمت های باز و بسته انجام نمی شود:
کندل ماروبوزوی سبز

همانطور که می بینید ، این باعث می شود یک کندل سبز ماروبوزو نشانه ای از روند صعودی باشد. گاوها با بازگشت و خرید از خرس ها ، قیمت بازار را بالاتر می برند.

اگر این امر به عنوان بخشی از روند صعودی رخ دهد ، معامله گران فنی آن را نشانه ای از ادامه حرکت صعودی می دانند. اگر بعد از روند نزولی اتفاق بیفتد ، ممکن است باعث برگشت روند باشد.

در عین حال ماروبوزوی قرمز کاملاً برعکس است. آنها به شما می گویند که فروشنده ها یک تایم معامله را کاملاً کنترل می کردند و بنابراین روند نزولی می تواند ادامه پیدا کند یا روند صعودی معکوس شود.

کندل ماروبرزوی قرمز

 

۳- کندل دوجی (Doji)

در الگوی دوجی ، قیمت های باز و بسته دقیقاً برابر هستند (یا تقریباً برابر). بنابراین بادی کندل ، به عنوان یک خط بسیار نازک ظاهر می شود که به طور معمول کمتر از ۵٪ از دامنه کل دوره.

این می تواند به شما بگوید که خریداران و فروشنده ها تا پایان تایم معاملاتی یکدیگر را خنثی کرده اند.

چهار نوع اصلی دوجی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • دوجی پایه بلند هم در بالای بدن و هم در زیر بدن دارای سایه ای بلند است.
  • دوجی های سنگ قبر دارای یک سایه بلند در بالای بادی هستند و چیزی در زیر بادی نیست.
  • دوجی سنجاقک زیر بادی دارای سایه ای بلند است و بالای آن سایه ای وجود ندارد.
  • دوجی چهار قیمت، اصلا سایه ای ندارد و شبیه یک خط نازک است.
کندل دوجی doji

کندل دوجی اغلب به عنوان نشانه ای از تغییر وضعیت روند بازار در نظر گرفته می شود. اگر پس از روند صعودی مداوم، کندل دوجی شکل بگیرد ؛ ممکن است در شرف نزول باشد ونشان دهنده تضعیف حرکت است .

۴-کندل چکش (Hammer)

اگر یک بازار پس از یک حرکت طولانی به سمت پایین؛ کندل چکش تشکیل دهد ، معامله گران تکنیکال معتقدند که ممکن است در آستانه یک بازگشت صعودی باشد.

در کندل چکش می توانید یک چکش را توسط سایه بلند آن در زیر بدنه ای نسبتاً کوتاه مشاهده کنید ، در حالی که سایه ای در قسمت بالا وجود ندارد. بادی باید دو تا سه برابر کوچکتر تر از سایه پایین باشد.

کندل چکش Hammer

این نشان می دهد که در طول تایم بازار، قیمت به پایین ترین سطح رسیده است ، اما برگشت خورده و بسیار بالاتر بسته شده است. بنابراین در حالی که فشار فروش قابل توجهی وجود داشته ، خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان ایجاد کردند.

در حالی که احساسات نزولی در حال تضعیف است ، این لزوما به معنای قریب الوقوع بودن تغییر نیست. بنابراین بیشتر معامله گران تکنیکال قبل از باز کردن موقعیت روی کندل چکش منتظر تأیید می مانند و بر اساس کندل بعدی و تحلیل های دیگر تصمیم گیری میکنند.

۵-کندل چکش وارونه (Inverted hammer)

کندل چکش وارونه کاملاً شبیه کندل چکش ها هستند ، فقط وارونه هستند. بنابراین یک بادی نسبتاً کوتاه در زیر یک سایه بلند قرار دارد ، که سایه حداقل سه برابر بادی است.

کندل چکش وارونه inverted hammer

این کندل ها اغلب پس از روند نزولی ظاهر می شوند و به عنوان یک سیگنال احتمالی مبنی بر اینکه روند معکوس در راه است در نظر گرفته می شوند. با این حال ، عملکرد قیمت در داخل چکش وارونه کمی متفاوت است.

سایه بالایی نشان می دهد که خریداران در طول تایم معاملاتی کنترل بازار را در دست گرفتند ، اما با مقاومت فروشندگان مواجه شدند و فروشندگان قیمت را به همان محدوده ابتدای بازار رساندند.

مانند کندل چکش ، بهتر است قبل از باز کردن موقعیت خرید ، منتظر تأیید شوید که معمولاً بلافاصله کندل بعدی به شکل کندل صعودی ظاهر میشود.

۶-کندل مرد به دار آویخته (Hanging man)

به نظر می رسد کندل مرد به دار آویخته شبیه کندل چکش است ، اما تنها تفاوت در محل رشد آن است.

در حالی که کندل چکش بعد از بازار نزولی ظاهر می شود ، کندل مرد به دار آویخته پس از روند صعودی شکل میگیرد. این کندل به عنوان نشانه ای از افزایش احساسات فروش در برابر خریداران است ، و بنابراین ممکن است به زودی تغییر قیمت ایجاد شود.

کندل مرد به دار آویخته Hanging man

در کندل مرد به دار آویخته فروشندگان كنترل بازار را در دست دارند، اما خریداران مقاومت شدیدی دارند. به همین دلیل سایه بلندی در زیر بادی کوچک شکل می گیرد. بنابراین ممکن است روند در حال تغییر باشد.

کندل مرد به دار آویخته قرمز معمولاً به عنوان یک سیگنال قوی تر از یک سیگنال سبز در نظر گرفته می شود اگرچه هر دو الگوی نزولی محسوب می شوند.

۷-کندل ستاره دنباله دار (Shooting star)

کندل ستاره دنباله دار ، در واقع همانند کندل چکش وارونه است. اما مانند کندل مرد به دار آویخته ، در اوج روند صعودی ظاهر می شود.

کندل ستاره دنباله دار shooting star

این کندل نشان می دهد که ممکن است روند برگشت بخورد. اما مانند چکش ، چکش وارونه و مرد آویزان ، اغلب ایده خوبی است که قبل از معامله منتظر نشانه های تایید کننده روند بازار باشیم.

الگوی شمع دوتایی

هنگامی که یک سیگنال از دو کندل پشت سر هم تشکیل می شود ، به عنوان یک الگوی شمع دوتایی شناخته می شود. اینها غالباً به تغییر روند آینده اشاره می کنند.

۸-الگوی کندل انگالفینگ یا پوششی (Engulfing)

در الگوی پوششی ، بلافاصله یک کندل بزرگتر دیگری نسبت به کندل قبلی در جهت مخالف شکل میگیرد.

الگوی انگالفینگ یا پوششی نزولی
الگوی انگالفینگ یا پوششی صعودی

الگوی پوششی نزولی زمانی تشکیل میشود که بازار در روند صعودی یک کندل سبز کوچک تشکیل می دهد و کندل بعدی که کندلی قرمز است تمامی بادی کندل قبلی را پوشش میدهد.

الگوی پوششی صعودی زمانی تشکیل میشود که بازار در روند نزولی یک کندل قرمز کوچک تشکیل می دهد و کندل بعدی که کندلی سبز است تمامی بادی کندل قبلی را پوشش میدهد.

۹-الگوی هارامی Harami

الگوی هارامی اساساً الگویی است که به عقب بلعیده می شود: شمعدانی در جهت مخالف با یک شمع بسیار کوچکتر دنبال می شود.

نام هارامی از ژاپنی به معنای باردار آمده است .

در یک الگوی هارامی صعودی ، یک کندل قرمز در ابتدا و بعد از آن یک کندل کوچک سبز می آید به طوری که کندل دوم کاملا در بدن شمع قبلی قرار دارد. این اغلب به عنوان نشانه ای از پایان روند نزولی تلقی می شود.

الگوی هارامی صعودی Harami

در یک هارامی نزولی ، عکس این اتفاق می افتد، یعنی یک شمع سبز بزرگ در ابتدا و به دنبال آن یک شمع قرمز کوچکتر می آید. در هر دو حالت ، اندازه چوب دوم برای تعیین قدرت سیگنال استفاده می شود، هرچه کوچکتر باشد بهتر است.

الگوی هارامی نزولی Harami

اگر کندل هارامی توسط دوجی تشکیل شود یعنی کوچکترین بدن ممکن کندل شکل بگیرد. نسبت به هارامی معمولی معتبر تر است. به این حالت از الگوی هارامی، الگوی هارامی کراس یا صلیب هارامی می گویند.

الگوی هارامی کراس نزولی
الگوی هارامی کراس صعودی

بهتر است برای الگوهای مذکور منتطر تایید توسط کندل های بعدی باشیم تا با اطمینان بیشتر معامله خود را انجام دهیم.

۱۰- الگوی کبوتر خانگی Homing pigeon

الگوی کبوتر خانگی که یک الگوی صعودی است مانند یک الگوی هارامی به نظر می رسد با این تفاوت که هر دو کندل آن قرمز است. این الگو در انتهای روند نزولی ظاهر می شود.

بدنه کندل اول کاملاً بادی کندل دوم را فرا گرفته است. این الگو نشان دهنده این است که روند صعودی ممکن است شروع شود.

الگوی بازگشتی کبوتر خانگی Homing pigeon
الگوی کبوتر خانگی

این الگو توسط کندل صعودی به رنگ سبز تایید می شودذ که قیمت بسته شدن آن از کندل الگوی کبوتر خانگی بالاتر است و در صورتی که از حداقل قیمت کندل های الگو پایین تر بیاید فاقد اعتبار می باشد.

 

۱۱-الگوی قیچی یا موچین (Tweezers)

در یک الگوی موچین ، پس از بازار صعودی یا نزولی، دو کندل یکسان در جهت مخالف ظاهر می شوند. الگوی موچین به عنوان نشانه تغییر روند قیمتی در نظر گرفته می شود.

الگوی موچین به دو نوع تقسیم میشود:

  • الگوی موچین سقف (Tweezer Top): الگوی موچین سقف که یک الگوی نزولی است در زمانی شکل میگیرد که روند حرکت قیمت صعودی است. اولین کندل سبز و کندل بعدی قرمز است که حداکثر قیمت های کندل ها با هم برابر است.
  • الگوی موچین کف (Tweezer Bottom): الگوی موچین کف که یک الگوی صعودی است در زمانی شکل میگیرد که روند حرکت قیمت نزولی است.اولین کندل قرمز و کندل بعدی سبز است که حداقل قیمت های کندل ها با هم برابر است.

از آنجا که الگوی موچین یک الگوی دو شمعی است ، اولین کندل موچین با روند قبلی مطابقت دارد. مثلا در یک روند صعودی ، اولین کندل سبز خواهد بود. باید در قسمت بالای کندل دارای بدنی کوتاه و در زیر آن سایه ای بلند باشد.

شمع دوم رنگ مخالف کندل اول است ، اما میتواند همرنگ هم باشد. قابل ذکر است که در این الگو ، کندل ها میتوانند با فاصله چند کندل از هم نیز قرار بگیرند و الزامی به پشت سر هم بودن آنها نیست.

الگوی موچین کف (Tweezer Bottom)- الگوی صعودی
الگوی موچین کف (Tweezer Bottom)
الگوی موچین سقف (Tweezer Top) - الگوی نزولی
الگوی موچین سقف (Tweezer Top)

الگوی شمع سه تایی

طولانی ترین الگوهایی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت الگوی شمع سه تایی است که در سه کندل جداگانه شکل می گیرد. الگوهای شمعی سه تایی اغلب به عنوان برخی از قوی ترین سیگنال های پیش بینی روند قیمتی شناخته می شوند.

۱۲-الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star)

الگوی ستاره صبحگاهی یک الگوی صعودی است که در روند نزولی بازار شکل میگیرد که متشکل از سه کندل می باشد:

  1. کندل اول یک کندل قرمز با بدنه بزرگ ، که بخشی از روند نزولی است.
  2. کندل دوم کندلی است با بادی کوچکتر از کندل اول که نشان می دهد قدرت تقریبی خریداران و فروشندگان در یک سطح است (معمولا کندل دوجی یا فرفره) که این حالت نشان از هیجان و بلاتکلیفی معامله گران است.
  3. کندل سوم یک کندل سبز با بادی بلند ، تأیید می کند که روند حرکتی قیمت تغییر کرده است. قابل ذکر است که کندل سوم میبایست حداقل ۵۰% از بادی کندل اول را پوشش دهد.
الگوی ستاره صبحگاهی Morning star- نشان از روند صعودی
الگوی ستاره صبحگاهی Morning star

۱۳-الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star)

الگوی ستاره عصرگاهی در نقطه مقابل الگوی ستاره صبحگاهی است ، این الگو یک بازار صعودی را نشان می دهد که به یک نقطه بلاتکلیفی برخورد می کند و سپس شروع به اصلاح و روند نزولی می کند.

الگوی ستاره عصرگاهی از سه کندل تشکیل می شود:

  1. کندل اول یک کندل سبز با بدنه بزرگ ، که بخشی از روند صعودی را نشان میدهد.
  2. کندل دوم کندلی است با بادی کوچکتر از کندل اول که نشان می دهد قدرت تقریبی خریداران و فروشندگان در یک سطح است (معمولا کندل دوجی یا فرفره) که این حالت نشان از هیجان و بلاتکلیفی معامله گران است.
  3. کندل سوم یک کندل قرمز با بادی بلند ، تأیید می کند که روند حرکتی قیمت تغییر کرده است. قابل ذکر است که کندل سوم میبایست حداقل ۵۰% از بادی کندل اول را پوشش دهد.
13-الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star) یک الگوی برگشتی نزولی
الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star)

هر دو الگوی ستاره عصرگاهی و صبحگاهی می توانند با الگوی دوجی در وسط تشکیل شوند. این نشان دهنده بلاتکلیفی زیاد خریداران و فروشندگان است و گاهی اوقات به عنوان نشانه ای است که حرکت بعدی قوی تر خواهد شد.

۱۴-الگوی سه سرباز سفید (Three white soldiers)

الگوی سه سرباز سفید پس از روند نزولی گسترده ظاهر می شود. تحلیلگران تکنیکال از آن به عنوان یکی از واضح ترین نشانه های پایان بازار نزولی استفاده می کنند.

الگوی سه سرباز سفید عبارتند از:

  1. بعد از روند نزولی گسترده و رسیدن به حمایت، یک کندل سبز تشکیل می شود.
  2. کندل دوم نیز صعودی و سبز است و بدنه ای بزرگتر از اولین کندل دارد و ممکن است کمی سایه بالای آن باشد.
  3. کندل سبز سوم ، با بدنه ای که متناسب یا بزرگتر از کندل های قبلی باشد و می تواند کمی سایه نیز داشته باشد.
14-الگوی سه سرباز سفید (Three white soldiers) - الگوی بازگشتی صعودی
الگوی سه سرباز سفید (Three white soldiers)

در این الگو به این نکته میباست توجه شود که هر کندل در بادی کندل قبلی باز شود و بالاتر از کندل قبل بسته شود.

۱۵-الگوی سه کلاغ سیاه (Three black crows)

الگوی سه کلاغ سیاه برعکس الگوی سه سرباز سفید است. یعنی پس از روند صعودی ظاهر می شود ، شامل سه کندل قرمز متوالی است و به عنوان یک سیگنال قوی برای پایان یافتن بازار صعودی قلمداد می شود.

  1. کندل اول یک کندل قرمز است که بعد از روند نزولی شکل می گیرد که نباید سایه بلندی داشته باشد.
  2. کندل دوم باید در بادی کندل اول باز و پایین تر از کندل اول بسته شود و میتواند یک سایه کوتاه داشته باشد.
  3. کندل سوم این الگو که نباید از بقیه کوتاه تر باشد در بادی کندل دوم باز و پایین تر از آن بسته می شود که بهتر است سایه ای نداشته باشد.

یک معامله گر تکنیکال ممکن است الگوی سه کلاغ سیاه را فرصتی برای باز کردن یک پوزیشن کوتاه برای سودآوری از روند نزولی بازار بداند.

15-الگوی سه کلاغ سیاه (Three black crows)- الگوی نزولی
الگوی سه کلاغ سیاه (Three black crows)

۱۶-الگوی سه کندل داخلی صعودی (Three inside up)

الگوی سه کندل داخلی صعودی یکی دیگر از الگوهای تغییر روند است که پس از روند نزولی ظاهر می شود و آغاز یک چرخش صعودی را نشان می دهد.

الگوی سه کندل داخلی صعودی از سه کندل به صورت زیر تشکیل می شود:

  1. یک کندل قرمز که روند نزولی قبلی را ادامه می دهد و حتما باید ادامه روند نزولی را نشان دهد.
  2. کندل دوم یک کندل سبز با بدنه ای که حداقل در نیمه کندل قبلی بسته می شود و باید کندلی با بدنه کوچک باشد.
  3. کندل سوم کندلی است صعودی و سبز رنگ با بدنه بزرگ که قیمت باز شدن آن بالاتر از کندل دوم و قیمت بسته شدن آن باید بالاتر از هر دو کندل قبلی باشد.
16-الگوی سه کندل داخلی صعودی Three inside up - الگوی بازگشتی و صعودی
الگوی سه کندل داخلی صعودی Three inside up

در این حالت خریداران با فروش بیش از حد مواجه می شوند و حجم معاملات بالا میرود و احتمالاً روند جدید صعودی شروع می شود.

۱۷-الگوی سه کندل داخلی نزولی Three inside down

الگوی سه کندل داخلی نزولی یکی دیگر از الگوهای تغییر روند است که پس از روند صعودی ظاهر می شود و آغاز یک تغییر روند به حالت نزولی را نشان می دهد.

این الگو از سه کندل متوالی تشکیل شده است:

  1. اولین کندل سبز رنگ که روند صعودی قبلی را ادامه می دهد و دارای بادی بزرگی است.
  2. کندل دوم یک کندل قرمز با بدنه ای کوچک که حداقل در نیمه کندل قبلی بسته می شود. که الگوی هارامی نزولی را تشکیل می دهد.
  3. کندل سوم کندلی است کاملا نزولی و قرمز رنگ با بدنه بزرگ که قیمت باز شدن آن پایین تر از کندل دوم و قیمت بسته شدن آن باید پایین تر از هر دو کندل قبلی باشد.
الگوی سه کندل داخلی نزولی Three inside down - الگوی بازگشتی نزولی
الگوی سه کندل داخلی نزولی Three inside down

هنگامی که پس از بازار صعودی ، الگوی سه کندل داخلی نزولی ظاهر می شود ، معامله گرانی که الگوها را تماشا می کنند ممکن است فرصتی برای پوزیشن کوتاه جهت سود آوری ببینند.

۱۸-الگوی سه کندل افزایشی و کاهشی (Rising and falling three)

الگوی سه کندل افزایشی یک الگوی ادمه دهنده است که در یک روند صعودی اتفاق می افتد و برای شناسایی ادامه روند صعودی استفاده می شود.

الگوی سه کندل افزایشی - الگوی ادامه دهنده و صعودی
الگوی سه کندل افزایشی

الگوی سه کندل افزایشی ، بعد از یک کندل سبز با بادی بزرگ رخ می دهد. همه آنها به طور معمول نزولی و به رنگ قرمز هستند و در محدوده تعیین شده توسط کندل صعودی قبلی نوسان می کنند. در اینجا ، روند صعودی متوقف شده است در حالی که خریداران منتظرند ببینند آیا احساسات و روند به کدام سمت تغییر می کند.

اما پس از الگوی سه کندل افزایشی ، یک کندل سبز بزرگ دیگر نشان می دهد که بازار صعودی دوباره آغاز شده است.

در الگوی سه کندل کاهشی بلعکس الگوی قبلی اتفاق می افتد. به این صورت که در روند نزولی بعد از یک کندل قرمز بلند ، سه کندل سبز کوچکتر تشکیل می شود سپس یک کندل قرمز بلند دیگر نشان از ادامه روند بازار نزولی می دهد.

الگوی سه کندل کاهشی- الگوی ادامه دهنده و نزولی

استفاده از کندل ها به تنهایی نمی تواند تحلیل مناسبی از نمودار ها باشد و میبایست به اندیکاتورها و حجم معاملات و وضعیت کلی بازار نیز توجه شود.